Фахові публікації

Міжнародний Проект Generation Global та Новітні Навчальні Можливості ІТ Технологій  в школі №7
Глобалізація і технологічні зміни надають нові захоплюючі можливості вчителям для навчання учнів в школах і підготовки нового покоління до життя в глобальному світі. Одним із варіантів таких сучасних можливостей є освітня некомерційна програма "Generation Global”, яка ініційюється та фінансується Фондом Тоні Блера, екс-премьєра міністра Великобританії (1997-2007р.). Метою проекту є надання учасникам програми, учням шкіл 20 країн світу віком від 12 до 17 років, можливості отримати навички для наведення мостів порозуміння через прямий діалог між ними, як представниками різних  культур, виховуючи в них повагу, толерантність, довіру, спроможність долати стереотипи на непорозуміння. В цьому навчальному році до участі в проекті залучилась і наша школа, а 8 та 10 лютого учні 6-8 класів та 9-11 класів взяли участь в перших відеоконференціях в рамках цього міжнародного проекту. Робота по  участі нашого навчального закладу в проекті велась ще з вересня 2016р.: потрібно було пройти процес реєстрації та приєднання школи до участі в програмі. Потрібен був ще певний час для створення умов проведення відеоконференцій – придбання необхідного обладнання та проходження його тестування організаторами програми. З початком другого семестру координатор проекту, автор цих рядків, мала можливість подати заявку до участі в конференціях. З того часу всі вчителі школи могли користуватися ресурсами та матеріалами веб-платформи програми, яка містить розклад проведення конференцій за певними темами спілкуання, а також навчальні програми для підготовки школярів до участі в відеоконференціях. Ресурси та матеріали, які доступні на інтернет-платформі проекту, цілком відповідають  шкільним курсам вивчення таких дисциплін, як історія, географія, країнознавство та англійська мова. Вони також спрямовані на розвиток критичного мислення учнів, навичок ефективного ведення діалогу та розширення світогляду, на те, щоб допомогти учням краще зрозуміти один одного і навчити їх поважати думку іншого. Було вирішено, що перші відеоконференцїі, в яких братимуть участь учні нашої школи, будуть присвячені обговоренню  традицій проведення свят в рамках теми “Essentials of dialogue”. Тож, 8 та 10 лютого учні нашої школи двох вікових груп – 12-14 років (учні 6-8 класів) та 15+ (9-11 класів) взяли участь в перших відеоконференціях як учасники міжнародного проекту і мали можливість поспілкуватися з однолітками із Індії, України та США про традиції святкування різноманітних національних свят, висловити свої думки, побажання та обмінятися враженнями. Те, про що ми раніше могли лише мріяти, зараз стало цілком реальним. Наш перший досвід проведення відеоконференцій показав, що підготовка і участь учнів у таких заходах не тільки стимулює навчальну діяльність школярів,   спонукаючи застосовувати  іноземну мову в умовах реального спілкування, а й надає важливий життєвий досвід в подоланні труднощів та своїх комплексів. Розвиток всіх цих навичок є, дійсно, необхідним в процесі навчання та підготовки наших учнів  до життя в глобальному світі. На вирішення цих задач і спрямована ця освітня некомерційна програма "Generation Global” , до якої можуть залучитися всі охочі вчителі та учні нашого міста.

Правосуд Тетяна Петрівна, учитель-методист англійської мови ШЗШ №7 - 
публікація в газеті Перекресток 7 (939) 17.02.2017р.































16-17 листопада 2012 року у м. Києві проходила конференція<<Інноваційні технології в освіті>> 

 для випускників програм,фінансованих Американськими Радами з розвитку науки та освіти вУкраїні. Керівник методичної комісії - Правосуд Т.П., була учасником конференції, на якій вона виступила із доповіддю <<Використання фільміву викладанні англійської мови>>. Матеріали конференції були надрукованівидавництвом Шкільний Світ у газеті  <<Англійська мова та культура>>(примірник No.2 і 3), 2013 р. З переліком матеріалів можна ознайомитисяу онлайн-мережах на сайті видавництва, який доступний з:http://www.osvitaua.com/en/eng/issue/2013/3


Зміст доповіді представлено нижче:

Using Films in Teaching English

No one can deny the fact that the best way to learn a foreign language
is being surrounded with it. Films can help teachers a lot to immerse
students in the English language. There are several advantages in
using films in the English class. First of all, films "bring" native
speakers into the classroom, helping the teacher to show models for
pronunciation, intonation, and rhythm. So, films obviously help
students improve their listening and pronunciation skills. Then, films
give examples of language used in context, providing input of
vocabulary, idioms, collocations and grammar in use. In other words,
films are an excellent source for the words and phrases that students
need to build into their language store. Besides, students not only
hear people speaking, but also see the situations in which they occur,
and the gestures, facial expressions and emotional messages that
accompany the language. So, films show students how people behave in
the culture whose language they are learning, as the saying goes: "A
Picture Is Worth a Thousand Words".
From my point of view, the most important advantage of using films is
MOTIVATION. For teachers, using films is the perfect way to motivate
their students and when children feel motivated the learning process
is easier and spontaneous. In general, working with films gives you
the opportunity to work on the same things as you do when using a text
or a recorded exercise in the classroom but in a funnier and more
interesting way. Besides, you can use the film to illustrate what you
read or speak or spoke about in class or you can use the film to
provoke (stimulate) thinking for writing essays on some specific
topic.
As for disadvantages, for me there is only 1: it's a lot of work for
the teacher when choosing and preparing the activities and exercises.
You may say that there is no need to bother as far as most major
courses today include a video/dvd component with linked exercises e.g.
New Headway, Cutting edge and other courses contain video/dvd
components, while there are free-standing EFL videos such as Window on
Britain or Family Album, U.S.A. still effective despite their age.
However, if you want to use the films and clips that you choose, not
films and clips chosen by someone else, you should be ready to do all
necessary preparation work.

How can we best use films for our students?
There are two ways to do it: the 'acquisition' way and the 'learning' way.
Using the 'acquisition' method I encourage students to see a complete
film or some part of it without worrying about unfamiliar language:
students are supposed to absorb the language as they watch and enjoy
the film. I explain important language items that may cause
comprehension problems before the film starts. If the film is not
long, it's better not to interrupt it, once it has begun. If the film
is rather long, it's better to divide it into some parts. Before
playing the film I give students worksheets with some questions to
answer and I stop the film after its certain part for comprehension
check. Monitoring students' comprehension is really important: if they
appeared to have difficulty answering questions, I ask them to compare
answers or we review answers aloud before moving on to another scene.
I found this way very useful when I need the film to illustrate some
country-studying material (e.g. Window on Britain) or the book that
students may read as home reader (e.g. The Wizard of OZ or Treasure
Island) or to motivate students to write an essay on some specific
topic using the plot of the film to illustrate and support their ideas
(e.g. The Kid, Charlie Chaplin's mute film with subtitles but very
moving and thought-stimulating). There are different possible kinds of
activities that I use if I show a film-version of the book that my
students read:-Freeze framing and prediction (I stop the picture on
the screen and ask the students to predict what will happen next, it
helps me to stimulate the students' memory or fantasy or wish to read
next part of the book); -Reproduction activity (is used after viewing.
I ask students to reproduce either what was said or describe or retell
what happened and/or compare the film  with the text of the book); -
Silent viewing activity and dubbing activity (playing the scene with
the sound down or off and asking students to fill in the missing
dialogue or just comment on what they see.) -Discussion (I ask the
students to give opinions or share impressions).
 Using the 'learning' method I get students study the language of a
film or generally a film clip in some detail, with linked exercises
and activities.  To work satisfactory, film clips have to be short and
reasonably self-contained. Examples of such clips are short scenes
from different episodes of the famous teleplays and classroom video
course Family Album, U.S.A. The Viewer's Guide (Kiev "Osnovy" 1995)
and four books with activities (available at the ETRC, Kiev) contain
all kinds of possible exercises and activities to be done before,
during and after viewing. They all are good examples for an EFL
teacher for creating his/her own ones for any film clip that they need
or want to show. A great resource to find excellently stimulating and
motivating film clips is the Internet. Just click on www.godvine.com,
a Christian video web site and find a lot of film clips and wonderful
daily stories which you can use in class. Once the film clip is
chosen, I create worksheets to work with the film. Having a pack of
worksheets can be useful for those brilliant students, who want to
learn more and would benefit from working at the tasks on the
worksheets at home  using the Internet to watch the film clip on which
the worksheet is based. It could be a good group work activity for
students who love English. They can get together at the weekend, watch
the film and do the worksheet. It can be a different concept of
homework. It could be also a kind of project work. Students choose the
film or the film clip to their liking and create their own worksheets
for other students to cope with. Of course, the teacher must check
their work before the worksheets are used. During last summer holidays
I engaged two students of the eighth-formers into such project work to
create worksheets for the popular cartoon film Rio, a 2011 American 3D
computer-animated musical comedy, produced by Blue Sky Studios. The
two girls are good friends and spend much time together. Both of them
enjoy this film and eagerly agreed to do it. They divided the film
into small episodes and each of them created not only worksheets but a
kind of Viewer's Guide "book". I ask them to make their "books"
attractive by including pictures from the film and by making practical
exercises, so that other students won't get bored doing them. The
girls said that they would eagerly play the role of the teachers to
younger students during the time of the school summer camp using their
worksheets. So, this is the example how the 'learning' way turns into
'teaching' way- one more way how we can best use films for our
students.
From my own experience, I can say that using films in teaching English
is rewarding for both teachers and students and it's really worth
doing.

Tetiana Pravosud, Secondary School #7, Shostka
Presentation at the conference "Innovations and New Technologies in Education"
 And Round Table "Eurasia/South Asia",

November, 16-17th, 2012


Комментариев нет:

Отправить комментарий